Toisen roska on toisen rikoksentekoväline? Ympäristörikokset koskettavat kaikkia

Ilmastonmuutos, luontokato ja ympäristön saastuminen ovat puhuttaneet pitkään, mutta ympäristörikollisuuden osuus näihin tai yhteiskunnan toimintoihin on jäänyt vähemmälle huomiolle. Ympäristörikollisuudelle ei ole yhtenäistä, kansainvälistä määritelmää. Ei ole myöskään olemassa yhtä kattavaa kansainvälistä oikeudellista asiakirjaa, joka suojelisi ympäristöä kokonaisvaltaisesti. Luotettavaa tietoa ympäristörikoksista on saatavilla vain vähän, ja eri valtioiden raportointitavat ympäristöä vahingoittavista teoista vaihtelevat paljon. Ympäristön suojelemiseksi laadittuja kansainvälisiä sopimuksia on siirretty vaihtelevasti kansallisiin lainsäädäntöihin. Tunnetuimpia lienee kansainvälisiä jätesiirtoja sekä uhanalaisia luonnonvaraisia eläimiä ja kasveja säätelevät sopimukset.
Kansainväliset organisaatiot ovat havahtuneet ympäristörikollisuuden aiheuttamiin ympäristö- ja terveysvaikutuksiin viime vuosina. Yhdistyneet kansakunnat (YK) on juuri julkaissut ensimmäisen maailmanlaajuisen tilannekatsauksenLinkki toiselle sivustolle rikoksista, jotka vaikuttavat ympäristöömme. YK:n jäsenmaiden Kioton julistus 2021 puolestaan tunnistaa ympäristörikollisuuden merkittävänä rikoslajina, jonka negatiiviset vaikutukset ovat uhka monille YK:n kestävän kehityksen -tavoitteille. Kioton julistus on yksi tärkeimmistä kansainvälisistä julkilausumista, joka on tuonut esiin, millainen uhka ympäristörikollisuus on ympäristönsuojelulle. Julistuksen allekirjoittaneet valtiot, Suomi mukaan lukien, ovat sitoutuneet laatimaan ympäristörikostorjunnan suunnitelmia ja strategioita. Näiden avulla parannetaan viranomaisten kykyä ennaltaestää ja selvittää ympäristörikoksia tehokkaamman kansallisen viranomaistyön kautta, ja lisätään kansainvälistä yhteistyötä ympäristörikostorjunnassa.
Ympäristörikostorjunnan tehostamiseksi on huomioitava eri rikoslajien yhteydet toisiinsa. Ympäristörikollisuus on maailmanlaajuisesti kytkeytynyt osaksi järjestäytyneen rikollisuuden muita ilmiöitä kuten esimerkiksi asiakirjaväärennöksiä, huumekauppaa, korruptiota ja rahanpesua. Raaka-aineiden alkuperiä voidaan peitellä väärentämällä asiakirjoja, tai ympäristöä voidaan turmella päästämällä laittoman huumelaboratorion jätteet ympäristöön. Laittomassa ja kansainvälisessä jätekaupassa pyörii arviolta miljardeja dollareita vuosittain. Interpol on ympäristörikoksiin liittyvissä tarkastuksissaan löytänyt huumausaineita ja laittomia aseita. Yhteyksien havaitseminen ja viranomaisten välisen yhteistyön kehittäminen ovat tärkeitä keinoja tunnistaa ja puuttua rikolliseen toimintaan. Eri rikoslajien tutkinnassa tarvitaan asiantuntijuutta usealta eri alalta, jotta havaitaan yhteydet niiden välillä. Tämän vuoksi moniviranomaisyhteistyö on välttämätöntä ympäristörikostorjunnassa ja -tutkinnassa.
Taloudellinen hyöty houkuttelee makro- ja mikrotasolla
Ympäristörikosten taustalla vaikuttaa usein taloudellinen motivaatio. Laajimmat ympäristörikostapaukset tapahtuvat usein yritysmaailmassa, tai osana järjestäytynyttä rikollisuutta. Esimerkiksi laittomasti toimivassa yrityksessä voidaan periä asiakkaalta maksu jätteen vastaanottamisesta, muttei huolehditakaan jätteen lainmukaisesta kierrätyksestä ja jätemaksuista. Sen sijaan yrityksen pihalle perustetaan laiton kaatopaikka tai hylätään jätteet luontoon. Laittomiin kansainvälisiin jätekuljetuksiin voi liittyä ympäristölainsäädännön rikkomuksia, kuten asiakirjaväärennöksiä ja varkauksia. Onneksi ympäristön ja kestävän kehityksen huomioiminen ovat nykyään kasvavassa osassa yritystoimintaa muun muassa valveutuneiden kuluttajien ansiosta. Yritykset kiinnittävät huomiota vastuulliseen toimintaan ja siihen varataan resursseja.
Pienempien rikkomusten taustalla on usein yksityisen henkilön huolimattomuus ja ajattelemattomuus. Voi olla, ettei yksityishenkilö ole osannut hakea ympäristölupaa, tai toimintatavat jätteiden käsittelyssä ovat vanhentuneet. Nykyisin useimpien jätejakeiden kierrätys on tehty helpoksi, ja kaikista jätejakeista ei edes peritä maksua yksityisiltä henkilöiltä. Jätteiden hävittäminen laittomasti kesämökin takapihalle voi siis vaatia jopa enemmän vaivaa, kuin niiden toimittaminen lähikierrätyspisteelle.
Ympäristörikostorjunnan keinovalikoima
Yhteiskunnallisen tietoisuuden lisääminen on yksi avaintekijöistä ympäristörikostorjunnan keinovalikoimassa, mikä on huomioitu myös Ympäristöministeriön ympäristörikostorjunnan toimenpideohjelmassa. Tietoisuus ympäristörikollisuuden haitoista auttaa ehkäisemään ympäristörikoksia. Jokainen voi yksilötasolla osallistua ympäristörikostorjuntaan kiinnittämällä huomiota sekä omaan että ympäristössään tapahtuvaan toimintaan. Epäilyttävästä toiminnasta voi olla yhteydessä kaupungin tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaiseen, alueelliseen ELY-keskukseen tai suoraan poliisiin. Kansalaisten ja yhteisöjen on mahdollista ottaa aktiivinen rooli toimijoina ympäristörikostorjunnassa. Mahdollisimman aikainen puuttuminen laittomaan toimintaan helpottaa valvonta- ja esitutkintaviranomaisten työtä sekä parhaassa tapauksessa myös minimoi ympäristövahinkoja. Ympäristörikollisuuden ilmiöihin on suhtauduttava vakavasti. Puhdas ja turmelematon luonto on jokaisen oikeus, ja meidän kaikkien velvollisuus on pitää siitä huolta.
Viime vuonna blogissa esitelty poliisin ja ympäristöviranomaisten toimintaa kehittävä YLPEYS-projekti on päättymässä kesällä 2025. Kahden vuoden aikana projektissa kehitettiin ympäristörikosten paikkatutkintaa ja syvennettiin ympäristörikostutkimuksiin osallistuvien viranomaisten verkostoa ja yhteistyötä. Projektin käytännön koulutuksista ja seminaareista saatu palaute vahvisti, että avoin ja sujuva viranomaisyhteistyö on erittäin tärkeässä asemassa ja siihen on panostettava myös tulevaisuudessa. Osallistujien verkostot kasvoivat ja heidän käsityksensä ympäristörikostutkimusmetodeista syventyi. Seminaarit keräsivät kiitosta siitä, että luennoitsijoita oli kattavasti eri osa-alueilta. Koulutuskokonaisuus koettiin hyödylliseksi ja Suomessa on nyt entistä enemmän ympäristörikostutkintaan perehtyneitä tutkijoita.