Henkilökortti >
Yhteystiedot


Henkilökortit

Henkilökortti on kuvallinen todistus haltijansa henkilöllisyydestä. Henkilökorttia voidaan käyttää rajoitetusti myös matkustusasiakirjana.

Henkilökortti sisältää lisäksi sähköisessä asioinnissa tarvittavan teknisen osan (siru), joka mahdollistaa muun muassa sähköisten asiointipalvelujen käytön (ns. sähköinen henkilökortti).

Henkilökorttiin voidaan lisätä hakijan pyynnöstä myös sairausvakuutustiedot, jolloin sitä voidaan käyttää Kela-kortin sijaan esimerkiksi apteekeissa tai lääkäriasemilla asioitaessa.

Henkilökortin myöntää hakemuksesta poliisi. Henkilökortti myönnetään tietyin edellytyksin myös ulkomaalaiselle tai alaikäiselle. Hakijalle voidaan erityisestä syystä myöntää myös väliaikainen henkilökortti.

Henkilökortti on voimassa 5 vuotta. Väliaikainen henkilökortti on voimassa korkeintaan 4 kuukautta. Voimassa olevia henkilökortteja voi olla henkilöllä kerrallaan vain yksi.

Huomioi, että hakemus tehdään poliisilaitoksella suoraan poliisin henkilökortti- ja passijärjestelmään; mahdollisuutta täyttää henkilökorttihakemus etukäteen ei ole.

Poliisin myöntämien henkilökorttien ulkoasu on uudistunut 30.5.2011 alkaen. Uusi kansalaisen henkilökortti on värisävyltään sinertävä, alaikäisen henkilökortti violetti ja ulkomaalaisen henkilökortti ruskea. Vanhamalliset henkilökortit kelpaavat ja ovat käytettävissä koko kortin voimassaoloajan.

» Palveluhinnasto

Lisätietoa:
Kansalaisvarmenne
Henkilökorttilaki (829/1999)

Kattavasti tietoa sähköisestä henkilökortista:
www.fineid.fi
www.väestörekisterikeskus.fi
www.gemalto.fi

Poliisilta voi kysyä neuvoja sähköisen henkilökortin käyttämiseen.

kuva





Tulostettava versio

Share

Hae sivustolta: